بازدید 51151
از حشمت مهاجرانی تا کارلوس کی‌روش

چه کسانی ایران را به جام‌جهانی بردند‌؟

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله انتخابی جام جهانی با گل رضا قوچان‌نژاد از سد تیم ملی کره جنوبی گذشت و جواز حضور در جام جهانی را برای چهارمین بار به دست آورد، مهدی رحمتی، رحمان احمدی، سید جلال حسینی، جواد نکونام، مجتبی جباری، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله از رقابت‌ها بودند.
کد خبر: ۳۳۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰ 16 July 2013
چه کسانی ایران را به جام‌جهانی بردند‌؟تیم ملی فوتبال کشورمان در چهار دوره صعود خود به جام‌جهانی در سال‌های ۱۹۷۸ آرژانتین و ۱۹۹۸فرانسه دو مربی ایرانی به نام‌های حشمت مهاجرانی و محمد مایلی‌کهن را بالای سر خود دیده است،

چه کسانی ایران را به جام‌جهانی بردند‌؟
‌به گزارش «تابناک»، البته در سال ۱۹۹۸ پس از شکست ایران مقابل قطر در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ ویرا برزیلی، جای محمد مایلی‌کهن را گرفت که در چهارده دیدار سرمربی ایران در این رقابت‌ها بود، ویرا در سه بازی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و در این سه دیدار تیم ملی کشورمان مقابل ژاپن شکست خورد و در دو بازی مقابل استرلیا به دو تساوی یک بر یک و دو بر دو رسید و با قانون گل زده در خانه حریف ایران پس از بیست سال به جام جهانی رفت.
تصویر بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی1978 آرژانتین
چه کسانی ایران را به جام‌جهانی بردند‌؟
حشمت مهاجرانی ۱۹۷۸ آرژانتین، (محمد مایلی‌کهن و والدیر ویرای برزیلی۱۹۹۸فرانسه)، برانکو ایووانکوویچ کروات ۲۰۰۶ آلمان و در ‌‌نهایت کارلوس کی روش پرتغالی برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل پنج مربی‌ هستند که ایران را رهنمون رقابت‌های جام‌جهانی کرده‌اند. به غیر از ویرا که پس از شکست ایران مقابل قطر در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ جای محمد مایلی‌کهن را گرفت، بقیه مربیان در راه رسیدن به جام‌جهانی، تیم ملی را از‌‌ همان ابتدای مسابقات مقدماتی جام‌جهانی هدایت کرده‌اند.

بهترین کارنامه ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی، مربوط به سال ۱۹۷۸ آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی به دست آمد که تیم کشورمان در یازده بازی بدون شکست در یازده بازی نخستین صعود خود را به جام جهانی جشن گرفت.

 از‌‪ ۱۹۷۴زمانی که ایران برای نخستین بار رقابت برای حضور در میان برترین‌های فوتبال جهان را در مسابقات مقدماتی تجربه کرد، کارنامه تلاش ایران در این رقابت‌ها، کارنامه‌ای پرماجراست و نتیجه تمامی این تلاش‌های چندین ساله (از مسابقات مقدماتی جام جهانی ‪ ۱۹۷۴آلمان تا کنون)، شرکت در دوره‌های گوناگون مسابقات مقدماتی جام جهانی، حضور در سه جام جهانی، آرژانتین، فرانسه و آلمان بوده است‌

در نخستین حضور ایران در مرحله مقدماتی‌‪ ۱۹۷۴آلمان، بازی تیم‌های حاضر در گروه ایران به صورت رفت و برگشت در تهران برگزار شد که متأسفانه تیم ایران در مرحله دوم این پیکار‌ها به علت تفاضل گل کمتر نسبت به استرالیا از حضور در مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی بازماند.

کارنامه کامل حضور ایران در مراحل مقدماتی جام جهانی از سال ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ که منجر به سه بار حضور ایران به جام جهانی شد
 

ردیف

عنوان

بازی

برد

تساوی

باخت

امتیاز

مربی

کارنامه

1

مقدماتی 1974 آلمان

8

5

1

2

16

محمود بیاتی

حذف با تفاضل گل برابر استرالیا

2

مقدماتی 1978 آرژانتین

11

9

2

---

29

حشمت مهاجرانی

اولین صعود به جام جهانی

3

مقدماتی 1990 ایتالیا

6

5

---

1

15

رضا وطنخواه 3 بازی، مهدی مناجاتی 3 بازی

حذف با تفاضل گل برابر چین

4

مقدماتی 1994 آمریکا

11

5

3

3

18

علی پروین

حذف از مرحله دوم مقدماتی

5

مقدماتی 1998 فرانسه

17

8

6

3

30

مایلی کهن 14 بازی و والدیر ویرا 3 بازی

دومین صعود به جام جهانی

6

مقدماتی 2002 کره – ژاپن

14

9

3

2

30

میروسلاو بلازوویچ

حذف در مرحله دوم مقدماتی

7

مقدماتی 2006 آلمان

12

9

1

2

28

برانکو ایوانکوویچ

سومین صعود به جام جهانی


جمع

79

50

16

13

166



در ضمن در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، علی دایی و افشین قطبی، هدایت تیم ملی را بر عهده داشتند که در پایان تیم ملی کشورمان از صعود بازماند.

آخرین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برابر تیم ملی کره جنوبی از ساعت ۱۵:‌۳۰ دقیقه ۲۷ خرداد ۸۸ به وقت تهران در ورزشگاه جام جهانی سئول به قضاوت میشی مورا ژاپنی آغاز شد که دو تیم در پایان به تساوی یک بر یک دست یافتند.

در این دیدار، نخست مسعود شجاعی در دقیقه ۵۱ با اشتباه مدافع و دروازه‌بان کره جنوبی دروازه این تیم را باز کرد؛ اما در ادامه در دقیقه ۸۲ پارک جی سونگ بازی را به تساوی کشاند تا تیم ملی ایران پس از ۳۸ سال نتواند در سئول به پیروزی برسد.

تیم ملی فوتبال کشورمان که با پیروزی در این دیدار، می‌توانست شانس زیادی برای صعود به جام جهانی داشته باشد، ولی با این نتیجه از دور رقابت‌ها کنار رفت.

کارلوس کی روش، دیگر مربی خارجی به شمار می‌رود که تیم ملی ایران را به جام‌جهانی برده است. او آوریل ۲۰۱۱ پس از گذراندن یک پروسه طولانی‌مدت به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و به تازگی قرارداد خود را تمدید کرده است. صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۴ مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته از کرش بود که او به خوبی آن را انجام داد، البته در بازی‌های آخر تیم ملی. تیم ملی تا به حال ۲۹ بار با هدایت این مربی به میدان رفته ‌که از این ۲۹ بازی ۱۵ برد، ده مساوی و چهار باخت به دست آورده است.

مقدماتی جام جهانی برزیل

فدراسیون فوتبال پس از چهار سال ناکامی در عرصه‌های گوناگون، با کارلوس کی روش پرتغالی به توافق رسید تا بتواند با بهره‌گیری از تجربیات این مربی، برای چهارمین بار راهی جام جهانی شود.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله اول انتخابی در مجموع با پنج گل تیم ملی مالدیو را پشت سر گذاشت و راهی مرحله بعدی شد.
تیم ایران در مرحله اول گروهی، با تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد که در ‌‌نهایت با ‌یازده امتیاز به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد.

ملی پوشان فوتبال ایران در مرحله دوم‌ با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان در گروه نخست قرار گرفت.
تیم ایران با ‌دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست به کار خود در دور رفت پایان داد اما امیدهای این تیم برای راهیابی به جام جهانی با شکست مقابل ازبکستان در تهران کم رنگ شد.

کارلوس کی روش پرتغالی پس از این شکست، تحت فشارهای فراوانی قرار گرفت اما با تغییراتی که در شیوه بازی و ترکیب تیم به وجود آورد، سفید پوشان توانستند به دو پیروزی متوالی برابر تیم‌های ملی قطر و لبنان دست یابند تا در آستانه صعود قرار گیرند.

ملی پوشان فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله انتخابی نیز در اولسان ‌کار بزرگی کردند و با ارائه یک بازی فکورانه، منطقی و درگیرانه به یک پیروزی دلچسب دست یافتند تا ایران بلیت سفر به جام جهانی برزیل را رزور کنند.

مهدی رحمتی، رحمان احمدی، سید جلال حسینی، جواد نکونام، مجتبی جباری، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله از رقابت‌ها بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۲۶
شما از نقش بسيار مهم آقاي قلعه نويي غافل شده ايد-در اول فصل تعداد كمي از استقلالي ها در تركيب ثابت تيم ملي بازي ميكردند اما در سه بازي آخر اسكلت استقلال با تفكرات قلعه نويي باعث اين مهم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
زياد حرف ميزني.قلعه ...ي اين حرفها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
یک کار جالب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
برو بابا
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اگه قلعه نویی میتونست که واسه تیم ملی کاری کنه که از تیم ملی کنارش نمیزدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
استقلال چون بیشترین بودجه را بین تیم ها داشت رفت بهترین بازیکنها را خرید.
خیلی از این بازیکن ها قبل قلعه نوعی هم تیم ملی بودند.
شانس شانس شانس
تو استراليا و کره جنوبي واقعا خدا براي اين که ايراني ها شاد شن ، کمک غيبي کردش وگرنه بازيکناي ما همچين کيفيتي نداشتن ، اگر اون موقعيتي که قوچان نژاد براي خودش درست کرد ، صد سال ديگه هم بازيکناي پرادعاي ما بتونن گل کنن .
پاسخ ها
ايمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اين بازيکنا نهايتا بايد حقوق وزارت کاري بهشون داده شه ، نه اينکه به 1 ميليارد بگن پول خرد ، خواهشا زودتر همه باشگاه ها رو خصوصي سازي کنن تا حداقل از پول مردم چيزي به اينا تعلق نگيره .
رفتن ما به جام جهاني فقط لطف خدا وهمت بازيكنان. مربي ايران خوب نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
همت بازیکنان را فاکتور بگیر
در سال های قبل از 1990 برنده بازی 2 امتیاز میگرفت که همه رو 3 امتیازی حساب کردی!!!
مدیر پایگاه برای ارزیابی بهتر مربیان برد در تمام سالها 3 امتیازی محاسبه شد
ایول تابی چه عکس تاریخی و به یاد موندنی زدی
من همیشه از اینکه تیم ملی فوتبال بره جام جهانی ضایع بشه
من همیشه از اینکه تیم ملی فوتبال بره جام جهانی بعد ببخشیدا ضایع بشه با بازیهاش میترسم...
ظاهرا یادتان رفته که قبل از سال 1981 هر برد دارای 2 امتیاز بود نه 3 امتیاز ! در جمع امتیازات اشتباه کردید.
فقط شانس
فقط شانس.خدا کنه تو جام جهانی یه طوری بازی کنن که حداقل غرور ملی مون نابودتر نشه.
جالب بود
لازم به توضیح است که بعد از مایلی کهن در 1998 این ایویچ بود که ساختار دفاعی ایران رو ترمیم کرد و بعد برای 2 بازی آخر والدیر ویرا رو آوردند که از ساختار دفاعی مستحکمی که ایویچ ساخته بود نهایت استفاده رو برد.
پاسخ ها
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
سرکار چرت و پرت نگو.۹۸ رو مایلی برد به جام جهانی ویرا و ساختار دفاعی؟! ما که تو بازی استرالیا تو قوطی بودیم
فقط ایران
اگر قلعه نوعی مربی بود که از تیم امید کره نمی باخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
اولا نباخت در ضربات پنالتی باخت دوما به کره باختیم الان به قطر و عمان و اردن میبازیم.سوما دم علی دایی گرم که بدون باخت تیم ملی رو برد جام جهانی!!!
ما به جام جهانی رفتیم به لطف دانش ، برنامه ریزی و شیوه پرورش بازیکن در اروپا . هیچ بازیکن ایرانی که در ایران بزرگ شده نمی تونست همچین گلی رو به کره بزنه که رضا زد.دقت کردین فقط دو ضربه به توپ زد.باور کنید کل رفتن ما به ام جهانی همینه.
عشق است المان
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی