آنتونی فلو از الحاد تا به ایمان به خدا

بسم الله الرحمن الرحیم 

ابتدا این مطلب تحت عنوان "اندیشه فلو از خدا نیست تا خدا هست" را بخوانید:آنتونی گاررارد نیوتون فلو antony garrard newton flew

http://www.khabaronline.ir/detail/57394/ 

بله این خبر که مربوط به دو سال پیش است را من به تازگی خواندم. آنتونی گاررارد نیوتون فلو، از 15 سالگی نسبت به خدا بی اعتقاد شده و سالها جزء مخالفان سرسخت دینداری و خدا به حساب می آمده است. او در کتاب معروف و جنجال برانگیزش در سال 1955 با عنوان «الهیات و خطا» و همچنین در 28 کتاب بعدی، به عدم وجود خدا حکم رانده و با بسیاری از آموزه‌های دینی و معنوی به مخالفت برخاسته بود و به یکی از مروجان الحاد تبدیل شده بوده است.

با عدم اعتماد به منابع فارسی خبر را در منابع انگلیسی جستجو کردم و متوجه شدم که ابتدا در سال 2001 شایعاتی مبنی بر تغییر عقیده و گرایش جدید او به خدا بر سر زبانها می افتد. ولی در سال 2003 در سایت سکولار ضمن عذرخواهی از ناامید کردن دیگران این موضوع را رد می کند. و همزمان مانیفست اومانیسم الحادی را منتشر می کند، یکسال بعد آسوشیتد پرس، دوباره در 10 دسامبر 2004 خبر می دهد که فیلسوف ملحد در حال حاضر به خدا معتقد است. در سال 2004 در ضمن یک مصاحبه با گری هابرماس که به مرور در مجله ی انجمن فلسفه ی انجیلی و با اصلاحات تدریجی هر دو طرف، چاپ می شود، از گرایش جدیدش به خدا خبر می دهد و می خواهد که این بحث را مدرک و دلیل این گرایش جدید او بدانند و گفتگوی خود را با مناظره ی برتراند آرتور ویلیام راسل و فردریک چارلز کاپلستون فیلسوف برجسته مسیحی مشابه قلمداد می کند. و وقتی هابرماس در خلال این بحث از امکان دگرگون شدن عقاید فلو تا حد گرایش به مسیحیت سوال می کند، او صراحتا این امکان و گرایش به مسیحیت یا اسلام را رد می کند . در سال 2005 دست به انتشار کتابی به اسم خدا و فلسفه می زند و سال 2007 از چگونگی اعتقادش به وجود خدا طی یک کتاب رسما پرده بر می دارد. او در این کتاب تحت عنوان خدا هست( چگونه بدنام ترین ملحد جهان تغییر عقیده داد) سیر استدلالی عقاید الحادی پیشین اش و دلایل گرایش کنونی اش به خدا را توضیح می دهد.

من کتاب را هنوز ندیده ام اما در حین همین جستجو میان منابع انگلیسی تا جایی که متوجه شدم او به دلیل متقاعد نشدنش درباره ی چگونگی زندگی پس از مرگ و یا مباحث مربوط به اراده و اختیار و در مواجهه با مسئله ی شر به الحاد روی آورده بوده است. و سرانجام هم در جواب به سئوالات و مسائل پیچیده مربوط به DNA  و اینکه " از هیچ چیز، نمی تواند همه چیز بوجود آید" و در جواب به این سوال که حیات جاندار چگونه توانسته از ماده ی بی جان بوجود آید؟ درمانده می شود و خود را احمق می خواند که در ادعاهای پوچ با کسانی امثال داوکینز هم عقیده بوده است. او موجودی هوشمند و جان بخش را جواب این مسئله دانسته و به عنوان خدا معرفی می کند. فلو می گفت که پس از عمری کاوش در علم و فلسفه به خدا رسیده است و خدایی را در زندگی خود می‌بیند که جدی‌تر و عمیق‌تر از خدای افراد عادی است همانطور که گفتم او تصریح می کند که خدایش با خدای مسیحیان و مسلمانان، متفاوت است. به همان ترتیب که خدای ارسطو و اسپینوزا متفاوت بوده است

مطلب برای من در باره ی او جالب بود، به این دلیل که کسی پس از سالها استدلال فلسفی الحاد و سالیان سال ترویج مستمر و مداوم آن ، بر طبق همان روش و مطابق با همان اسلوب فکری که بر گرفته از قول مشهور سقراط است ( به دنبال شواهد و مدارک تا هر که جا بیانجامد) به اعتقاد به خدا می رسد و البته این تغییر عقیده، در آنزمان سر و صدای زیادی هم ایجاد کرد. آنتونی فلو که از فیلسوفان تحلیلی انگلستان بود، سرانجام در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۰ درگذشت. 

نظرات 10 + ارسال نظر
ارزیاب شنبه 8 مهر 1391 ساعت 10:47 http://dinpajoohan.ir/post/206

با سلام و عرض احترام
با مطلبی تحت عنوان آزادی بیان و محدودیت های آن به روزم
خوشحال میشم نظرتون را در این باره بدونم
موفق باشید

سلام علیکم.
حق با شماست.
ویکیپدیای فارسی املای «گاررارد» را به کار برده.
اما:
تلفظ نام Garrard می شود چیزی بین گــَــرارد و گــِــرارد. من هم دو منبع مکتوب (کتاب) در اختیار دارم، و هم منبع آنلاین. طبق یک منبع مکتوب، تلفظ گــَــرارد است. طبق یک منبع (کتابی از مجموعه انتشارات آکسفورد) نام Garrard شکل دیگری از نامهای Gerrard و Jerrard و Jarrard و Gerard و Garard است. خب آمدیم و ویکیپدیای فارسی وقتی دید در Gerrard دو r هست، در ضبط املای فارسی، دو «ر» به کار برد. به نظر شما، ویکیپدیا با این سطح از آگاهی، شایسته است بشود منبع مورد اعتماد شم؟ آیا شما طبق هر اندازه معلومات که داری، اگر فردی انگلیسی باشد و نامش Gerrard باشد، آیا نامش را می نویسی «جررارد»؟

و منبع آنلاین:
http://www.pronouncenames.com/pronounce/Garrard
در این آدرس می بینید تلفظ این نام گـــَـــرارد است. و خبری از «رر» نیست.

اصولاً شناخت از تلفظ نامهای انگلیسی، حتا قبل از مراجعه به کتابها و منابع آنلاین، منتفی می کند که تلفظ گاررارد باشد.

سلام
راستش برای من این بحث چندان مهم نیست اما ظاهرا نظر شما و سایتی که معرفی کردید نظر بقیه را تامین نکرده و فارسی زبانهایی که این نام را در اینترنت بکار برده اند بیشتر به همین نحو نوشته اند که ظاهرا بر طبق عقیده ی شما غلط است!

این وضع توی ترجمه هم هست. من امروز صبح توی سایت ایرانیان که کاربرانی اکثرا ساکن خارج کشور دارد عکسی از صفحه ی اول روزنامه ی نیویورک پست دیدم که تیتری با این مضمون داشت" بزرگترین توهین به احمدی نژاد" . لااقل ۱۰ تا ۲۰ نوع ترجمه از یک تیتر سه کلمه ای روزنامه و یک جمله ی هفت هشت کلمه ای کرده بودند با تفسرهایی گاه به شدت متناقض! و همه هم مدعی بودند که بقیه باید کلاس زبان بروند!

من ادعایی ندارم و از اول هم گفتم نمی دانم والا!

کوثر جمعه 7 مهر 1391 ساعت 09:20

سلام
میلاد امام علی ابن موسی الرضا (ع)برشما مبارک

جواد خراسانی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 20:32 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.
به این میگن عاقبت به خیری در دقیقه 90
گمان می کنم عقل سالم هیچگاه به الحاد راه نمی برد، نهایتا" سکوت می کند و در موضع "نمی دانم" می ماند.

کوثر پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 17:33

من هم با کامنت عموسامع موافقم
پس برای من هم همین وحساب کنین

راستی مدالها اون ور درو شد واز شما خبری نشد

کوثر پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 17:32

سلام جناب ستاریان
خب عموجان مبارک باشه.هنوزم بهتون ثابت نشده آب اصفهان روی من تاثیری نداشته ومن وخسیس نکرده
وامااااااا من کی ادعای بیجا کرده ام
در ضمن یک نفر نمیتواند هر سه مدال را به گردن بیاویزد.سنگین است.گفته باشم

سیدعباس سیدمحمدی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 14:04 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
من حدود شش سال قبل ماجرای آنتونی فلو را نوشتم در وبلاگم.
***
املای «گاررارد» (با دو «ر» بعد از «گا») درست نیست. تلفظش گــَرارد است، یعنی:
بعد از «گ» الف نیست، و کلاً دو «ر» در این نام باید تایپ شود. (ویکیپدیای فارسی گفته «گارارد» اما گـــَرارد درست است.)

سلام
اتفاقا من موقع نوشتن مطلب در جستجوی نحوه ی نوشتن نام او به ویکیپدیای فارسی مراجعه کردم و الان هم چک کردم و دیدم نوشته است:" آنتونی گاررارد نیوتون فلو " یعنی بعد ار ؛"گا" ۲ تا " ر " گذاشته است!

محمد مهدی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 08:29 http://1sobhe14.persianblog.ir/

با این کامنت سومی هم مال من
تا نیومدند و ادعاهای بیجا نکردند.

محمد مهدی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 08:25 http://1sobhe14.persianblog.ir/

خوب جناب ستاریان عزیز صبح تون بخیر و شادی
قربان فکرث کنم اعتقاد بخدا بدین روش خیلی عمیق تر از اعتقادات ارثی ماستحتی اگه چند ساللی از اواخر عمرش باشه.
به همت شما سیر بی دینی و چگونگی دینداری جناب فلو را تازه خواندم و برام جالب بود.

محمد مهدی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 08:20 http://1sobhe14.persianblog.ir/

سلام
اوووووووووووووووووووووولی منو ثبت کنید.
مدال زرین این روزا بدرد میخوره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد